Saab 9-4X (2010-2011)

 

Saab 9-4X er en mellomstor luksus crossover SUV som ble introdusert på LA Auto Show i 2010. Den er basert på den firehjulsdrevne GM Theta Premium plattformen, som også Cadillac SRX er produsert på. Produksjonen av 9-4X begynte i 2011, GMs' fabrikk i Ramos Arizpe i Mexico, men stoppet på slutten av året på grunn av Saabs konkurs.

 

9-4X tok form da Saab 9-6X-prosjektet ble kansellert, etter at GM solgte sin andel i Subaru. 9-4X erstattet den større 9-7X som ble bygget i USA og ble avviklet i desember 2008. 9-4X debuterte på North American International Auto Show i 2008.

 

Produksjonsbilen er utvendig nesten identisk med konseptet fra 2008 og lik andre generasjon Saab 9-5 på innvendig. De mekaniske delene som motor, girkasse og andre mekaniske systemer er alle GM med utvendig styling og belysning spesifikt for 9-4X.

 

Kritikere bemerket bilens Saab identitet og sjarm, samt feilene som inkluderte høy vekt og dårlig drivstofføkonomi. Bilen ble solgt som 2011 årsmodell i juni i USA og i august andre steder. En 2012 Aero versjon ble testet av Road & Track i april 2011.

 

9-4X var den eneste Saaben som ble bygget i Mexico.

 

GM produserte 9-4X og den nært beslektede Cadillac SRX ved fabrikken i Ramos Arizpe, Mexico. Saab annonserte at 9-4X ville komme for i salg i 2010 for å styrke Saabs posisjon i USA, deres største markedsplass.

 

Den første bilen ble produsert i februar 2010, og den ble vist frem på Saab museumet i Trollhättan, Sverige. I november 2011 kunngjorde GM at produksjonen av 9-4X ville avsluttes, fordi GM ikke var villig til å tilby et moderne chassis og motor til en kinesisk kjøper som var en potensiell konkurrent til GM i Kina.

 

I februar 2010 solgte GM Saab Automobile AB til den nederlandske bilprodusenten Spyker Cars.

 

Informasjon fra Saab-museet i Trollhättan, Sverige, antyder at ble det produsert 803 stk. 9-4X.

 

9-4X var tilgjengelig med et to bensin motorer: en 3,0 L som leverte 265 hk og 302 Nm, og en 2,8 L turbo med 300 hk og 400 Nm. 2.8T motoren er har en Aisin-Warner sekstrinns automatkasse, som kan betjenes i manuell modus via rattet. En dieselmotor for ble diskutert, men ikke tilbudt.

 

Tekniske data:

 

Mål:

Lengde: 482,9 cm.

Bredde: 190,5 cm.

Høyde: 167,9 cm.

Akselavstand: 280,7 cm.

Vekt: 1 928 – 1 975 kg.

 

Motor 2.8L Turbo LAU (2010-2011):

Sekssylindret V-motor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 2 792 cm³

Borr x slag: 89x74,8mm

Effekt: 300 hk

 

Motor 3.0i LF1 (2010-2011):

Sekssylindret V-motor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 2 994 cm³

Borr x slag: 89x80,3mm

Effekt: 265 hk

 

Kraftoverføring:

Langstilt motor foran, firehjulsdrift

6-trinns, automatgirkasse, gulvspak